Thursday, 29 December 2011

Rumah-rumah Allah di China...

       Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

         Alhamdulillah...kali ni plak,saya nak post serba sikit tentang sejarah masjid-masjid yg ada di negara China.Emm...saya nk berkongsi dgn korang...anda..kamu tentang keunikan masjid2 tu dlm bacaan saya baru2 ni...tapi..ini semua yg terdapat di China saje....OK...yg pertama...

       Masjid Niujie



Ha...ni la masjid Niujie...dibina pd tahun 996 yg terletak di Bandar  Beijing.
Ruang utama ialah ruang solat seluas 600 meter yg kira2 blh muatkan 1000 ribu org...Ayat2 Quran dihias dgn emas di dinding & pintu2...yg ada tangga tu adalah mimbar utk khatib m'baca khutbah.Masjid ni...dibina ala2 Arab sikit...


Masjid Phoenix Hangzhou
<><>
Ni plak..masjid Phoenix...trletak di Bandar Hangzhou..masjid ni adalah salah satu drpd empat masjid yg terkuno & terknl di pantai China.Dlm sejarah tingkatan 4,kita ada bljr tntg tamadun China kan..ha,masjid ni dibina pd zaman Dinasti Shang & pernah dirobohkan pd thun 1203.....yg bina masjid ni,nama dia Alaoding.Beliau kata masjid ni dibina sempena mirip seekor burung phoenix...



Keluasan masjid ni kira2    2600 meter persegi.....masjid ni jgak ada 19 tugu dan diukirkan ayat2 quran dlm bahasa Arab,Mandarin dan Persia.


Masjid Besar Hohhot



Haaa...yg ni masjid Hohhot namanyer...dibina pd tahun 1693,terletak di sblah timur Jalan Waitongdao,iaiti Pintu Utara kota lama Hohhot...Keluasan masjid ni kira2 dlm 4000 meter persegi..Ruang solat masjid ni ala2 tradisional sikit,,,,,,,kemudian ada menara tinggi atas bumbung,luasnya kira2 seolah-olah ada 25 buah bilik dan boleh muat 500 org solat di dlm menara tu...Dalam masjid ni jgak ada 30 jilid Al-Quran yg ditulis guna tangan dlm bahasa arab...tapi,maafla...gambar masjid ni tak banyak sangat..dpt yang menara ni je...   n_n



Masjid Huaisheng Guangzhou



Emmm....ni pun ada menara jugak..ni masjid Huaisheng.Masjid ni terletak di bandar Guangzhou..dan masjid ni jugak ada kalanya dipanggil masjid Guangta  atau masjid Singa..Ada sesetengah org berpndapat,masjid ni dibina oleh mubaligh Arab pd zaman dinasti Tang.Maksud Huaisheng tu ialah..."merindu Nabi Muhammad"   hmm...keluasannya kira2   2966 meter persegi,Menara ni dipanggil menara Cahaya,disusun guna batu-bata hijau.,dan ketinggian 36.5 m.Utk pengetahuan korang jgak..ats menara tu ada satu patung ayam emas yg boleh berkisar arah angin & menunjukkan arah kapal pd waktu malam.....


Masjid  Quanzhou


 Sebelum masuk masjidnya..yg ni namanya Lingshan..ada di masjid Quanzhou.Ini adalah kubur pengikut nabi Muhammad SAW yg dtg ke Quanzhou utk sebarkan Islam pd zaman Dinasti Tang...Dibina dlm 3 tingkat...






Ni lah masjid Quanzhou...disebut jgak masjid Kylin...masjid ni masjid yg tertua di China!





Bangunan utamanya termasuk pintu gerbang ini...iaitu Dataran Fengtian,dataran ni digunakan sebagai ruang solat..Masjid ni menyimpan satu perintah Raja Yongle tentang arahan utk melindungi masjid dan diletakkan di dinding masjid...






Ni antara tulisan ayat2 Quran di dinding masjid...  



Hmmm....setakat ini je maklumat2 yg saya ada untuk dikongsikan...
Abu Dzar r.a katanya :
Aku bertanya : Wahai Rasulullah !

Masjid
manakah yang pertama diasaskan atas muka bumi ini?
Rasulullah menjawab : Masjidilharam.
Aku bertanya lagi: Setelah itu
masjid
mana pula?
Baginda menjawab : Empat puluh tahun.
Walau pun begitu dimana saja kamu berada apabila tiba waktu sembahyang dirikanlah sembahyang kerana disitu juga merupakan
masjid.



Rumah Allah ialah rumah yg paling mulia...kalau nak lihat seseorang itu,lihatlah dulu bagaimana dia di masjid..lihatlah dahulu bagaimana hubungannya dengan Allah..InsyaAllah...

n_n




No comments:

Post a Comment