Tuesday, 20 December 2011

Rindu Tarbiah Yang Dulu !!!!!!!!!! n_n

         “Andai kata ibu mempunyai seratus nyawa sekalipun, dan nyawa ibu keluar satu demi satu, nescaya saya tetap tidak akan meninggalkan Islam sama sekali.”

         Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...hmm,,dialog di atas ini adalah dialog antara sahabat Rasulullah SAW,Mus'ab bin Umair dengan ibunya yang sdg sakit.Ibunya membantah Mus'ab menganut Islam serta menyuruh utk meninggalkannya.Mus'ab ttp berpendirian teguh,malah berusaha utk mengajak ibu bapanya sekali.Sehinggalah ibunya jatuh sakit,wajahnya begitu pucat..namun,wlupn keadaanya sebegitu rupa,dia ttp menyuruh anaknya meninggalkan agama Islam..lalu,apa yg dikatakan oleh Mus'ab kpd ibunya???Dia ttp pertahankan Allah & agamanya sehinggalah dia berkata kpd ibunya seperti dialog di atas...hmmmm....

      Ok..agak2nya lah kan....kenapa ye Mus'ab tu boleh sekuat macam tu??Mcm mna dia boleh mengeluarkan kenyataan seperti itu,hanya demi Allah dan agamanya??Mcm mna dgn pndangan korang??anda??kamu??...................Hey khalifah bumi!!!Itulah yg dinamakan tarbiah...proses yg cukup indah dlm segenap kehidupan kita..iaitu proses yg meletakkan kita dlm keadaan yg Allah reda...itulah tarbiah...Mus'ab telah menjalani tarbiah yg menjadikan dia sedemikian rupa..krn asalnya,Mus'ab itu adalah seorang pemuda yg sgt kaya..suka berpkaian mewah..memiliki wajah yg tampan & mnjadi kegilaan ramai gadis..sehinggalah dia mengenal Islam..Islam yg sebenar...Rasulullah SAW tlh menunjukkanya satu cara hidup yg benar,perjuangan yg hakiki..dia melihat pengorbanan baginda & para sahabat demi menegakkan agama Allah itu..dia telah melihat keindahan Islam itu sendiri....itulah tarbiah...

    Sebenarnya kan..segala-galanya memerlukan tarbiah..& diri kita pun amat memerlukan tarbiah.Untuk mndapatkan tarbiah bukanlah hanya dgn menunggu,tp dengan mencarinya.Dengan kudrat yg Allah bg pd kita inilah,kita gunakan dgn sebaik-baik mgkn..Tarbiah amat penting utk kita menjalani hidup dgn tenang di samping keredaan Allah.

    Saya nk berkongsi dengan korang,anda..kamu tentang satu pengalaman dlm hidup saya..dan Alhamdulillah,saya dpt merasai tarbiah drpd pengalaman itu.Semuanya bermula di sebuah tempat,yg saya rasa,itulah tmpat yg paling selamat utk saya...Di situ,saya kenal ISLAM yg sebenar..di situ,saya merasai kekuatan yg luar biasa apabila SOLAT BERJEMAAH didirikan,saya terasa kuat apabila bahu saya bersentuhan dgn makmum2 yg lain,saya merasakan semua org di situ tlh meletakkn diri mereka dlm keadaan yg plg rendah apabila SUJUD bersma-sama ke arah yg SATU..Di situ juga,saya kenal perkataan UKHWAH..kekuatan yg luar biasa apabila bersama-sama dgn org2 yg sering mengingatkan antara satu sama lain..Di situ lah,saya kenal SAHABAT... & sahabat yg baik itu ialah yg m'bawa kita ke jln Allah..bkn seorang..tp lebih drpd cukup,..dan di situlah,saya BERUSAHA utk mnjadi seseorg yg lebih baik..krn saya yakin,ALLAH menjadikan sesuatu itu,psti ada hikmahnya...Hmm,,dan bagi saya,itulah tarbiah..tarbiah yg mendidik saya..  n_n

     Sejujurnya,saya rindukan tempat tu...tetapi,itu dulu,kini tibanya saat utk mncari tarbiah yg lebih meningkatkan diri  dlm keadaan yg Allah reda..& begitu juga dgn korang..anda  mahupun kamu,carilah tarbiah,carilah di mana2 sahaja..InsyaAllah,korang akan merasakan suatu ketenangan yg sgt indah dlm khdupan.Just believe it!!..Ameen....   Hmm..oh ye...nak tahu tak tempat yg "selamat" yg saya rindukan tu??Itulah sekolah saya dulu..SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AGAMA KERIAN......   n_n






n_n

No comments:

Post a Comment