Sunday, 1 January 2012

Kami ahli Gaza !!!!!!




Assalamualaikum buat para khalifah bumi........  n_n

Min hun ahlu ghazah??????Min hun ahlu ghazah???????
Kata2 ini dilontarkan oleh seorang penceramah semasa beliau menyampaikan ceramah tentang orang2 Gaza di Jordan..nama beliau ialah Amru Khalid.....waktu beliau menyampaikan ceramah,beliau bertanya pd penonton,"min hun ahlu ghazah??" mksdnye,siapa di sini ahli Gaza???? Kemudian,orang2 Palestin dan Gaza semua angkat tgn...penonton2 lain yg berbangsa arab mahupun pelajar2 di sana yg bukan org Gaza masing2 melihat saja...Tiba2,Amru Khalid tersenyum,lalu beliau berkata,"Ana ahlu Gaza..."  Rupa2nya,ada maksud tersirat di sebalik pertanyaannya itu...

Kini,saya nak lontarkan satu pertanyaan buat diri saya sendiri dan kepada anda..korang  ataupun kamu ....Adakah kita ahli Gaza???Adakah kita ahli keluarga Gaza???Adakah kita rasa mereka saudara kita???Alhamdulillah,nasib saya jumpa tajuk ni dlm buku Fanzuru Hilal Asyraf,,,kerana pada mulanya,saya sendiri takkan mengaku saya orang gaza,,saya Melayu tulen!!Tapi,selepas memahaminya,saya ckp pd diri saya,,"saya ahli Gaza...." Hmm,,cuba bayangkan jika ada antara adik-beradik kita dibunuh,mahupun dicaci dgn sehinanya..perasaan apa yg timbul???sedih...marah....sakit hati...rasa mcm nak balas...tetapi pernah tak wujud perasaan2 tu dlm diri apabila orang2 Gaza ni setiap masa ditindas,,beribu-ribu nyawa yg mati dlm sehari..????....saya mnegur diri saya juga,,bahwa saya sering lupakan saudara saya sendiri,...saya cuma sekadar teringat dan sedih apabila ada video2 tentang mereka yg ditayangkan,saya cuma sedih apabila melihat gambar2 saudara kita...saya hanya sedih apabila melihat anak-anak kecil yg xtau apa2 tetapi sudah jd mangsa...hmm,,dan saya sedih sbb tak menjadi saudara yg baik untuk saudara saya sendiri....bagaimana dengan anda??korang???kamu?????

Jadi....apa yg kita perlu buat????????apa?????Budak kecil di bawah ini mnta "stop"!!!!


Kita mgkn tak mampu berperang sama2 dgn senjata...kita mgkn sekadar mampu berdoa selepas setiap kali solat.....tapi,dlm masa yg sama....mereka sebenarnya memerlukan sesuatu drpd kita,mereka tak perlukan duit berjuta-juta..x perlu tentera.....tapi,,,,, perubahan...kita yg perlu berubah..andai kita suka mengutuk,maka ubahlah dgn cakap perkara2 baik..andai kita suka menyakitkan hati org,maka ubahlah dgn suka menggembirakan org..andai kita suka bertindak terburu-buru dan suka mengikut perasaan,,maka ubahlah dgn mencri penyelasaian yg lbh baik...andai kita rasa jauh dgn Allah...maka carilah Allah....tu semua bukan org lain yg perlu ubah kita,bkn org Gaza yg prlu ubah kita..tapi, kita ubah kita...Dlm Surah Ar-Rad ayt 11...Allah kata,"tidak akan Aku ubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka yg mengubahnya sendiri..."

            Sebab apabila kita berubah ke arah yg lebih baik,insyaAllah kita akn mnjadi saudara yg lebih baik buat mereka...apabila kita berubah,lebih ramai yg akan faham perjuangan ini...apabila kita berubah,cara kita utk membantu mereka turut berubah,,,seharusnya,kita tak boleh leka dan masih merasakan selesa dgn dunia kini..seharusnya,kita perlu khuatir kerana ada sesuatu yg sdg memerhatikan kita 40 kali sehari...sesuatu yg menunggu masa sblm tibanya masa itu...itulah malaikat Izrail..Rasulullah SAW kata,"jika kamu tahu apa yg aku tahu,pasti kamu kurang ketawa dan byk mnangis.."  Sudah banyakkah yg kita tahu????? Saya sedikit terusik dgn satu iklan muhasabah diri Ustaz Don..TV Al-Hijrah....  Beliau kata..."Di mana saja kamu berada...maut tetap tunggu kamu...walaupun kamu bersembunyi di dalam tembok,,dinding ataupun satu benteng yg kukuh....kamu mati.......anda tanya diri anda,saya tanya diri saya.....jawapannya,saya belum sedia...takut,saya takut......"

          Maut...setiap hari saudara kita hadapi maut...tetapi,mereka dizalimi!!!kita??,adakah turut dizalimi atau menzalimi diri sendiri???Saya juga takut,dan korang jgak pasti turut merasa....yg penting,sekrang bkn masanya utk menunggu..menunggu dan menunggu sehingga bru ditimpa bencana...tapi yg pasti...sekarang sudah tiba masanya utk bergerak..bergerak..dan bergerak...kita tlg saudara kita sendiri...tanamkan dlm hati,"saya ahli Gaza..."  Saya juga tak mampu,,tapi saya ajak kita bersatu utk berubah..  "Kami ahlu Ghazah........"

                                                                           n_n

Saturday, 31 December 2011

Si Mulia...

           Assalamualaikum buat para khalifah bumi.......  n_n

              Hmm......Apa khabar iman anda??korang???kamu????    Tak perlu jawab,tepuk dada,tanya pd diri sendiri,hanya empunya diri & si Dia saja yg lebih mengetahuinya...Em,masa sentiasa bergerak,,dr tahun ke tahun..dr bulan ke bulan..dr hari ke hari...dan sampailah saat kini....umur pula semakin meningkat,rindu pula zaman persekolahan,suasana di kelas & waktu pembelajaran....teringat pula kerenah sahabat2 dan telatah guru2 yg mencuit hati....  Y_Y

               Hmm...cakap pasal guru,kali ni saya nk kongsikan pengalaman saya tentang org yg telah menjadi idola saya secara diam2 sebenarnya...hmmm....dialah Si Mulia itu,cikgu saya,guru Physics saya sendiri,cikgu Zaidie bin Che Din..cikgu saya ni kecil sikit orgnya,tapi pemikiran dan jiwanya betul2 membuatkan saya teruja setiap kali beliau masuk ke kelas.Sejujurnya saya cakap,saya tak pernah mengantuk sewaktu beliau mengajar.Cikgu Zaidie ni,selain mengajar saya dan sahabat2 lain subjek Physics tu,beliau selalu sampaikan sedikit pesanan & beberapa tazkirah percuma kepada kami...dan setiap kali tazkirah cikgu,saya mesti tumpu & fikir balik kata2 cikgu.Antara kata cikgu yg saya tak pernah lupa..& takkan lupa,insyaAllah.....semasa beliau menerangkan pd kami maksud yg tersirat di sebalik Surah An-Nasr....Sebelum ni,saya hanya sekadar tahu terjemahannya shja..tapi setelah cikgu menerangkan maksdnya,saya rasa seronok sangat..dan saya tengok.sahabat2 saya yg lain turut teruja.

Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah Lg Maha Penyayang...Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan....(1) dan kamu lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong..(2)  Maka bertasbihlah dgn memuji Tuhanmu dan mohonlah keampunan daripadaNya,sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima Taubat...  (3)     Hmmm...surah ni menceritakan tntg usaha Nabi Muhammad SAW dan umat Islam yg lain untuk menyebarkan agama Islam...mereka tdk pernah jemu..bahkan tidak prnh berhenti untuk menyampaikan pd manusia tntg ajaran yg benar ini..dan mereka yakin,Allah sentiasa bersama mereka,  setelah itu...Allah menurunkan hidayah kpd org2 yg dikehendakiNya dan masuklah mereka secara beramai-ramai dlm agama Islam..dan mereka bersyukur kpd kurniaan Allah itu.. bahkan,andai mereka tersasar..mahupun terjatuh serta mengikut hasutan syaitan,mereka memohon ampun kepada yg Maha Penerima Taubat...

         Cikgu Zaidie menerangkan dgn penuh perasaan pada wktu tu,bahkan..sebahagian drpd kami ada yg mengalirkan air mata...dan cikgu berpesan pd kami,jadilah umat Islam yg berusaha..cikgu memberi kami semangat utk belajar bersungguh-sungguh,,beliau mengingatkan kami agar tdk berputus asa wlupun keputusan yg kami dpt tdk begitu baik..cikgu menyuruh kami berusaha..berusaha dan berusaha...dan jgn berhenti meminta drpd Allah..krn Dialah penentu kami....syukur dan sentiasa rasa kerdil pd Allah,itulah yg cikgu pesan pd saya dan sahabat2 lain.....Alhamdulillah....

         Cikgu..cikgu..beliau itu seorg yg sgt bersemangat..dan plg saya kagumi dgn beliau,beliau seorg yg sangat mementingkan masa dan.....seorang yg sgt menjaga..cikgu selalu cakap,setiap apa yg kita buat,,setiap saat...mahupun x nampak..tapi Allah sdg menilai..dan akan mempersoalkan di akhrat nnti.....cikgu ni,wktu mengajar dia akn bersemangat dan berusaha jgak wlu macam mna pun!! Kalau saya dan sahabat2 lain tak faham,beliau akan membri contoh,kdg2 sampai mnjadikan bahan2 buku atau apa2 brg milik kami seperti pensel case,botol air...kalau beliau "ter"ambil  brg2 tu tnpa sengaja,,setelah perasan dia akan minta maaf  byk2 kali dan selalu ulang ayat,,nnti Allah soal saya di akhrat...hmm,,cikgu..cikgu...

        Emm...guru itu adalah insan yg sgt2 mulia...susah nak cari manusia yg hidupnya tanpa guru..meskipun baru belajar A B C........Kerana seseorang yg menyampaikan itu,tugasnya amatlah berat dan terlalu mulia..Sebab itulah,kita perlu menghargai guru2 kita..setiap kali selepas guru mengajar,kita doakanlah utk kebaikan guru itu.....sedgkan Imam Syafie turut menghargai & begitu menghormati gurunya,walaupun beliau sudah berjaya dgn jayanya,beliau tak pernah meninggalkan gurunya.....sewaktu beliau menyampaikan tazkirah pada khalayak ramai,beliau akan memanggil gurunya utk duduk di sebelahnya..begitulah mcm mna seorg murid menghargai gurunya...macm mana pulak dgn kita???hmm...tugas kita sebgai seorang murid pd guru itu,takkan pernah berhenti..malah sehingga kita tua sekalipun...

      Hmm...akhir kata,jgn kita sekalipun menyakiti hati guru kita,wlu apa pun..kerana pada guru itu,,,,terdapatnya keberkatan...kerana mereka itu,,adalah Si Mulia..insyaAllah.....
"Buat cikgu Zaidie,terima kasih kerana mengajar saya,,hmm,,,walaupun agak lemah dlm Physics,tapi saya seronok apabila cikgu mengajar,hee....saya doakan moga2,kehidupan cikgu serta keluarga sentiasa diredai Allah dan dikurniakan limpahan rezeki dan rahmatNya...moga2 juga,jiwa dai'e cikgu tidak pernah berhenti..insyaAllah...terima kasih cikgu....."

                                                                          n_n

Thursday, 29 December 2011

Rumah-rumah Allah di China...

       Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

         Alhamdulillah...kali ni plak,saya nak post serba sikit tentang sejarah masjid-masjid yg ada di negara China.Emm...saya nk berkongsi dgn korang...anda..kamu tentang keunikan masjid2 tu dlm bacaan saya baru2 ni...tapi..ini semua yg terdapat di China saje....OK...yg pertama...

       Masjid Niujie



Ha...ni la masjid Niujie...dibina pd tahun 996 yg terletak di Bandar  Beijing.
Ruang utama ialah ruang solat seluas 600 meter yg kira2 blh muatkan 1000 ribu org...Ayat2 Quran dihias dgn emas di dinding & pintu2...yg ada tangga tu adalah mimbar utk khatib m'baca khutbah.Masjid ni...dibina ala2 Arab sikit...


Masjid Phoenix Hangzhou
<><>
Ni plak..masjid Phoenix...trletak di Bandar Hangzhou..masjid ni adalah salah satu drpd empat masjid yg terkuno & terknl di pantai China.Dlm sejarah tingkatan 4,kita ada bljr tntg tamadun China kan..ha,masjid ni dibina pd zaman Dinasti Shang & pernah dirobohkan pd thun 1203.....yg bina masjid ni,nama dia Alaoding.Beliau kata masjid ni dibina sempena mirip seekor burung phoenix...



Keluasan masjid ni kira2    2600 meter persegi.....masjid ni jgak ada 19 tugu dan diukirkan ayat2 quran dlm bahasa Arab,Mandarin dan Persia.


Masjid Besar Hohhot



Haaa...yg ni masjid Hohhot namanyer...dibina pd tahun 1693,terletak di sblah timur Jalan Waitongdao,iaiti Pintu Utara kota lama Hohhot...Keluasan masjid ni kira2 dlm 4000 meter persegi..Ruang solat masjid ni ala2 tradisional sikit,,,,,,,kemudian ada menara tinggi atas bumbung,luasnya kira2 seolah-olah ada 25 buah bilik dan boleh muat 500 org solat di dlm menara tu...Dalam masjid ni jgak ada 30 jilid Al-Quran yg ditulis guna tangan dlm bahasa arab...tapi,maafla...gambar masjid ni tak banyak sangat..dpt yang menara ni je...   n_n



Masjid Huaisheng Guangzhou



Emmm....ni pun ada menara jugak..ni masjid Huaisheng.Masjid ni terletak di bandar Guangzhou..dan masjid ni jugak ada kalanya dipanggil masjid Guangta  atau masjid Singa..Ada sesetengah org berpndapat,masjid ni dibina oleh mubaligh Arab pd zaman dinasti Tang.Maksud Huaisheng tu ialah..."merindu Nabi Muhammad"   hmm...keluasannya kira2   2966 meter persegi,Menara ni dipanggil menara Cahaya,disusun guna batu-bata hijau.,dan ketinggian 36.5 m.Utk pengetahuan korang jgak..ats menara tu ada satu patung ayam emas yg boleh berkisar arah angin & menunjukkan arah kapal pd waktu malam.....


Masjid  Quanzhou


 Sebelum masuk masjidnya..yg ni namanya Lingshan..ada di masjid Quanzhou.Ini adalah kubur pengikut nabi Muhammad SAW yg dtg ke Quanzhou utk sebarkan Islam pd zaman Dinasti Tang...Dibina dlm 3 tingkat...






Ni lah masjid Quanzhou...disebut jgak masjid Kylin...masjid ni masjid yg tertua di China!





Bangunan utamanya termasuk pintu gerbang ini...iaitu Dataran Fengtian,dataran ni digunakan sebagai ruang solat..Masjid ni menyimpan satu perintah Raja Yongle tentang arahan utk melindungi masjid dan diletakkan di dinding masjid...






Ni antara tulisan ayat2 Quran di dinding masjid...  



Hmmm....setakat ini je maklumat2 yg saya ada untuk dikongsikan...
Abu Dzar r.a katanya :
Aku bertanya : Wahai Rasulullah !

Masjid
manakah yang pertama diasaskan atas muka bumi ini?
Rasulullah menjawab : Masjidilharam.
Aku bertanya lagi: Setelah itu
masjid
mana pula?
Baginda menjawab : Empat puluh tahun.
Walau pun begitu dimana saja kamu berada apabila tiba waktu sembahyang dirikanlah sembahyang kerana disitu juga merupakan
masjid.



Rumah Allah ialah rumah yg paling mulia...kalau nak lihat seseorang itu,lihatlah dulu bagaimana dia di masjid..lihatlah dahulu bagaimana hubungannya dengan Allah..InsyaAllah...

n_n




Wednesday, 28 December 2011

15 TAHUN vs 950 TAHUN???

     Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...

      Untuk post kali ni,saya nk main dengan nombor ... n_n                                                         
 Bagi korang,,,,,kamu..agak2nya,antara 15 tahun & 950 tahun,,mna satu yg lebih lama??? 15 or 950???Rasa2nya,rata2 menjawab 950,,sudah tentunya...or ade juga yg tak tau nk jwb apa krn musykil dgn soalan kira2 ni.....hmmmm....sebenarnya,jwpn untuk kira2 ini adalah..kedua-duanya tdk lama...mengambil masa yg terlalu sekejap...percayalah...Di sebalik nombor2 ni,ada maksud di sebaliknya yg kita sendiri jarang mahu memikirkannya...OK...sekarang saya nk bawa korang..mahupun kamu ke dalam satu pemikiran yang agak jauh sikit...

         Kalau bercakap tentang 950 tahun...satu2 perkara yg terlintas dlm kepala kita ialah tentang tempoh masa nabi Nuh berdakwah pd kaumnya...itu bg sesiapa yg mmg terlintas perkara tu or utk sesiapa yg tak tahu jgak...Betul,mmg kisah nabi Nuh yg saya nk tekankan ini...Dulu,manusia hidup dengan umur yg agak lama..smpaikan beribu-ribu tahun...& nabi Nuh termasuk drpd golongan itu...nabi Nuh adalah manusia yg dipilih oleh Allah dan diangkat menjadi rasul.Nabi Nuh telah diperintahkan oleh Allah dan diutuskan untuk membawa suatu kaum itu ke jalan Allah.Nabi Nuh mengajak mereka mninggalkan kekafiran & tidak menyembah berhala.
Nabi Nuh telah mempergunakan waktu panjang dalam berdakwah untuk menyembah Allah. Allah berfirman, "Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya, maka ia tinggal di antara mereka seribu tahun kurang lima puluh tahun."
Qs. 29 : 14

        Tapi,tak semua daripada mereka yang mengikutinya.Ada yg masih mengamalkan ajaran2 nenek moyang mereka.Bahkan seorang ayah, apabila anaknya sudah menginjak umur dewasa, mewasiatkan agar tidak mengikuti Nuh sepanjang hidupnya. Oleh karena itu, boleh dikatakan bahawa anak-anak tersebut mewarisi kemusyrikan dan kemaksiatan orang tuanya.
....sedikit sahaja golongan yg benar2 beriman kpd Allah dan agamaNya....namun,nabi Nuh tidak berputus asa,dia ttp berusaha mengajak kaumnya wlupun mngambil masa selama 950 tahun,dan dia ttp meneruskan jihad & dakwahnya kepada mereka agar mereka kembali ke jln yg benar..

        Di sini,saya nk menimbulkan satu persoalan..agak2nya,kenapa ye nabi Nuh ttp berusaha keras demi Allah dan agamanya walaupun memakan masa yg begitu panjang dan lama???Kenapa ye nabi Nuh tidak menghiraukan tentangan daripada kaumnya??Adakah nabi Nuh tidak ada rasa sakit hati,,malah adakah dia tidak ingin berhenti daripada melakukan perbuatan yg mengambil masa yg begitu lama??950 tahun kwn2....tidak ke begitu lama??? Hei khalifah bumi!!!kerana apa????kawan-kawan......satu saja sebabnya.....kerana Nuh tahu,hidup di dunia itu terlalu sekejap berbanding kehidupan yg sebenar,yakni akhirat,,,,,,kerana Nuh tahu hidup di dunia itu tidak kekal berbanding akhirat yg selama-lamanya...kerana Nuh tahu,apalah nak dibandingkan sangat hidupnya di dunia berbanding akhirat yg kekal abadi...

      Kawan-kawan..di situlah terletaknya kecintaan & jihad seorang hamba yg benar2 beriman kpd Allah.Saya mengambil title 15 tahun bukannya menuding pada orang2 yg tertentu...tetapi itu hanya satu simbolik nombor bagi mewakili kita semua.Ya,mungkin kini ada antara kita yg berumur 8 tahun,15 tahun...34 tahun....or 80 tahun,angka yg lebih tinggi!Kadang2....kita sering mengeluh apabila ditolak...kita seringkali berputus asa apabila tiada yg mendengar...apabila mengajak,ada yg memperlekehkan kita...apabila dicaci pula,membuatkan trus kita berhenti daripada menjadi seorang dai'e...kemudian,timbul pula rasa tidak layak untuk menyampaikan...sehingga tiada lagi kedengaran nasihat dan ajakan ke arah Ilahi...hmm...Tetapi,nabi Nuh tak mempedulikan itu semua,dia tidak takut dengan tentangan..malah,semakin ditolak semakin dia berusaha mengajak.Itu kerana dia telah meletakkan AKHIRAT di hatinya,dan  DUNIA pula digenggam di tangannya...kerana ingatlah,Rasulullah SAW bersabda dlm hadisnya tentang hati ialah raja...yg mana,"Di dlm jasad manusia ada seketul daging,jika baik maka baiklah seluruh badannya,jika buruk maka buruklah seluruh badannya..dan daging itu ialah hati.."

          Maka,jika kita meletakkan akhirat di hati,insyaAllah semua perkara yg lain akan tunduk dan mengikutinya,meskipun tangan yg menggengam dunia.Sebab itu,gunalah pandangan akhirat utk setiap perkara yg kita lakukan,,krn Allah itu memandang usaha,,bukan hasilnya...Ingat itu,hmm...dan saya menegur diri saya juga dan moga2,roh dai'e tidak pernah lenyap dalam diri kita semua..insyaAllah...

                                                                             n_n

Monday, 26 December 2011

Kerna Sudah Yakin Ke Syurga...

Kerna  sudah yakin ke syurga…

 Kita bangun mendirikan solat Subuh, asalkan sempat sebelum tibanya waktu syuruk…TETAPI kita tak pernah cuba bangun awal semata-mata untuk berqiamulail…

Kerna sudah yakin ke syurga…

                Kita sempurnakan lima kali solat untuk sehari semalam…TETAPI masa kita lebih banyak diluangkan untuk perkara-perkara dunia dalam masa sehari semalam itu…

Kerna sudah yakin ke syurga…

                Kita wajibkan diri kita untuk membaca Al-Mulk setiap hari…TETAPI kita tak pernah cuba untuk memahami mahupun menghafal sedikit ayat-ayat Allah…

Kerna sudah yakin ke syurga…

                Kita mengajak orang untuk sentiasa mengingati Allah…TETAPI  kita sering lalai dan tidak memahami kata-kata kita terhadap Allah semasa  bersolat…

Kerna sudah yakin ke syurga…

                Kita suka kerana kita ada usaha untuk menjadi hamba yang taat pada perintah Allah…TETAPI kita tidak pula berusaha untuk menjaga hubungan sesama manusia…

Dan…….

Kerna sudah yakin ke syurga…

                Kita suka menasihati orang lain pada setiap hari…TETAPI….kita pula yang tidak mengamalkan dan sering mengabaikannya…

 Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang…

                Hei khalifah bumi!!!  Hmm…Kadang-kadang kita merasakan diri kita sudah cukup dan serba baik……kadang-kadang,kita berasa kita adalah hamba yang ikut perintah Allah dan berusaha tinggalkan laranganNya….…kadang-kadang,kita berasa yakin amalan kita sudah cukup untuk mendapatkan syurgaNya……..kadang-kadang,kita berasa puas kerana ada perasaan syukur,sabar,rendah diri dalam hari-hari kita………TETAPI..pernah tak kadang-kadang,kita berasa cukup dengan semua perkara tu???Pernah tak kita berasa ragu-ragu dengan keyakinan kita???

                Hei khalifah bumi!!! Aisyah Humaira’ sangat hairan dengan suaminya Rasulullah SAW kerana baginda begitu bersungguh-sungguh dalam beribadah.Kaki dan tumitnya pecah serta bengkak setiap kali baginda mendirikan solatnya…Baginda seringkali menangis setiap kali sujud pada Yang Maha Kuasa…sehingga Aisyah bertanya kepada Rasulullah…

                “Ya Rasulullah,mengapa engkau beribadah sebegitu rupa…sedangkan engkau sesungguhnya sudah pasti akan ke syurga..Bukankah itu janji Allah kepadamu???” kata si Aisyah.

                Lalu Rasulullah menjawab…

                “Salahkah aku untuk menjadi hambaNya yang bersyukur???”

                Itu sahaja jawapan baginda,itu sahaja…Baginda hanya bersyukur kawan-kawan..baginda hanya bersyukur..tetapi syukur baginda kepada Allah itu terlalu tinggi malah lebih daripada taubat kita kepada Allah…Adam menangis selama 300 tahun kerana satu kesalahannya yang memakan pohon yang dilarang,bahkan lebih daripada kita menangis kerana berjuta-juta dosa kita…

                Hei khalifah bumi!!! Agak-agaknya,macam mana dengan kita nanti ye???Adakah benar-benar syurga ,,,dengan amalan kita seperti hari ini????

                                                                                               

n_n

               

               

 

Friday, 23 December 2011

Scan Hati...

     
 Agak-agaknya,,,di mana ya kedudukan Allah di hati kita sekarang???Di mana ya letaknya tanda cinta dan taat kita kepada Allah kini di hati kita???Di mana ya iman kita terbukti di hati???Di mana ya tanda khusyuknya kita kepada Allah ketika solat???Di mana ya terletaknya ketakutan kita terhadap Allah di hati kita???Di mana ya semua perkara itu di antara celah-celah hati kita seperti di atas ini???Oh.....rupa-rupanya,begitu kecil ya...Tapi.........sedarkah kita tentang itu???Hmmm................

                                                                       n_n

Wednesday, 21 December 2011

Ustaz Don Daniyal... n_n



                    - Episode 1 ~30 minit Pengenalan Tentang Islam Bhgn 1 ~    

Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah lg Maha Penyanyang....hmm,,ustaz Don ni,cara penyampaian dia best.....try lar tgk..boleh jugak di TV al-Hijrah.....

n_n