Sunday 1 January 2012

Kami ahli Gaza !!!!!!




Assalamualaikum buat para khalifah bumi........  n_n

Min hun ahlu ghazah??????Min hun ahlu ghazah???????
Kata2 ini dilontarkan oleh seorang penceramah semasa beliau menyampaikan ceramah tentang orang2 Gaza di Jordan..nama beliau ialah Amru Khalid.....waktu beliau menyampaikan ceramah,beliau bertanya pd penonton,"min hun ahlu ghazah??" mksdnye,siapa di sini ahli Gaza???? Kemudian,orang2 Palestin dan Gaza semua angkat tgn...penonton2 lain yg berbangsa arab mahupun pelajar2 di sana yg bukan org Gaza masing2 melihat saja...Tiba2,Amru Khalid tersenyum,lalu beliau berkata,"Ana ahlu Gaza..."  Rupa2nya,ada maksud tersirat di sebalik pertanyaannya itu...

Kini,saya nak lontarkan satu pertanyaan buat diri saya sendiri dan kepada anda..korang  ataupun kamu ....Adakah kita ahli Gaza???Adakah kita ahli keluarga Gaza???Adakah kita rasa mereka saudara kita???Alhamdulillah,nasib saya jumpa tajuk ni dlm buku Fanzuru Hilal Asyraf,,,kerana pada mulanya,saya sendiri takkan mengaku saya orang gaza,,saya Melayu tulen!!Tapi,selepas memahaminya,saya ckp pd diri saya,,"saya ahli Gaza...." Hmm,,cuba bayangkan jika ada antara adik-beradik kita dibunuh,mahupun dicaci dgn sehinanya..perasaan apa yg timbul???sedih...marah....sakit hati...rasa mcm nak balas...tetapi pernah tak wujud perasaan2 tu dlm diri apabila orang2 Gaza ni setiap masa ditindas,,beribu-ribu nyawa yg mati dlm sehari..????....saya mnegur diri saya juga,,bahwa saya sering lupakan saudara saya sendiri,...saya cuma sekadar teringat dan sedih apabila ada video2 tentang mereka yg ditayangkan,saya cuma sedih apabila melihat gambar2 saudara kita...saya hanya sedih apabila melihat anak-anak kecil yg xtau apa2 tetapi sudah jd mangsa...hmm,,dan saya sedih sbb tak menjadi saudara yg baik untuk saudara saya sendiri....bagaimana dengan anda??korang???kamu?????

Jadi....apa yg kita perlu buat????????apa?????Budak kecil di bawah ini mnta "stop"!!!!


Kita mgkn tak mampu berperang sama2 dgn senjata...kita mgkn sekadar mampu berdoa selepas setiap kali solat.....tapi,dlm masa yg sama....mereka sebenarnya memerlukan sesuatu drpd kita,mereka tak perlukan duit berjuta-juta..x perlu tentera.....tapi,,,,, perubahan...kita yg perlu berubah..andai kita suka mengutuk,maka ubahlah dgn cakap perkara2 baik..andai kita suka menyakitkan hati org,maka ubahlah dgn suka menggembirakan org..andai kita suka bertindak terburu-buru dan suka mengikut perasaan,,maka ubahlah dgn mencri penyelasaian yg lbh baik...andai kita rasa jauh dgn Allah...maka carilah Allah....tu semua bukan org lain yg perlu ubah kita,bkn org Gaza yg prlu ubah kita..tapi, kita ubah kita...Dlm Surah Ar-Rad ayt 11...Allah kata,"tidak akan Aku ubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka yg mengubahnya sendiri..."

            Sebab apabila kita berubah ke arah yg lebih baik,insyaAllah kita akn mnjadi saudara yg lebih baik buat mereka...apabila kita berubah,lebih ramai yg akan faham perjuangan ini...apabila kita berubah,cara kita utk membantu mereka turut berubah,,,seharusnya,kita tak boleh leka dan masih merasakan selesa dgn dunia kini..seharusnya,kita perlu khuatir kerana ada sesuatu yg sdg memerhatikan kita 40 kali sehari...sesuatu yg menunggu masa sblm tibanya masa itu...itulah malaikat Izrail..Rasulullah SAW kata,"jika kamu tahu apa yg aku tahu,pasti kamu kurang ketawa dan byk mnangis.."  Sudah banyakkah yg kita tahu????? Saya sedikit terusik dgn satu iklan muhasabah diri Ustaz Don..TV Al-Hijrah....  Beliau kata..."Di mana saja kamu berada...maut tetap tunggu kamu...walaupun kamu bersembunyi di dalam tembok,,dinding ataupun satu benteng yg kukuh....kamu mati.......anda tanya diri anda,saya tanya diri saya.....jawapannya,saya belum sedia...takut,saya takut......"

          Maut...setiap hari saudara kita hadapi maut...tetapi,mereka dizalimi!!!kita??,adakah turut dizalimi atau menzalimi diri sendiri???Saya juga takut,dan korang jgak pasti turut merasa....yg penting,sekrang bkn masanya utk menunggu..menunggu dan menunggu sehingga bru ditimpa bencana...tapi yg pasti...sekarang sudah tiba masanya utk bergerak..bergerak..dan bergerak...kita tlg saudara kita sendiri...tanamkan dlm hati,"saya ahli Gaza..."  Saya juga tak mampu,,tapi saya ajak kita bersatu utk berubah..  "Kami ahlu Ghazah........"

                                                                           n_n

No comments:

Post a Comment